PROGRAMA APIPC AFERENTĂ FORMĂRII DE BAZĂ ÎN PSIHOTERAPIE INTEGRATIVĂ

 

Disciplinele din programa de formare                         

Formarea de baza (concepte teoretice si practica) cuprinde urmatoarele module (512 ore), la care se adauga 260 ore de dezvoltare personala.

I.Introducere in psihoterapia integrativa (16 ore): Istoricul psihoterapiei integrative. Sensuri ale termenului „ integrativ”. Definitia psihoterapiei integrative. Modele ale psihoterapiei integrative. Psihoterapia integrativ-holistica: principii de baza.

  1. Relatia terapeutica (16 ore): Alianta terapeutica. Variabila client in psihoterapie. Variabila terapeut in psihoterapie: calitatile si valorile psihoterapeutului. Nevoile psihologice fundamentale. Succesul si esecul in psihoterapie. Inteligenta emotionala si utilizarea creativitatii. Gestionarea timpului. Imaginea de sine, stima de sine. Teorie si practica specifica.

III. Teoria motivatiei (16 ore): Evolutia diferitelor scoli. Concepte de baza. Asteptarile clientului si expectantele terapeutului in procesul terapeutic. Sustinerea motivatiei pe parcursul psihoterapiei. Teorie si practica specifica.

  1. Abordarea integrativa din perspectiva terapiei sistemice de cuplu si a familiei (16 ore): Concepte de baza: avantaje si dezavantaje – terapie individuala versus terapie de familie. Concepte cheie: aliante, coalitii, triunghiuri, loialitati, neutralitate, manevrabilitate, cauzalitate circulara, granite, subsisteme, harta structurala, psihogenograma. Teorie si practica specifica.
  2. Terapie sistemica de cuplu si familie (16 ore): Tehnica blazonului. Etapele ciclurilor de viata. Transmiterea transgenerationala si co-generationala a stresului si loialitatilor. Sculptura familiei. Tehnica scalarii. Tehnica „o zi obisnuita”, etalonul normalitatii: individ si familie, plan de tratament cu detalii ale tabloului solutiilor, identificarea competentelor (flori terapeutice). Teorie si practica specifica.
  3. Psihosomatica – abordare integrativaconceptualizare psihologica (16 ore): Definirea conceptului. Istoric. Factori psihologici. Tipuri de tulburari somatice care pot fi determinate de factori psihologici. Factori declansatori ai bolilor psihosomatice; tulburari somatoforme. Boli psihosomatice. Psihoterapia integrativa in psihosomatica – metode psihoterapeutice: psihoeducatie, tehnici de relaxare, exercitii de respiratie. Teorie si practica specifica.

VII. Terapia centrata pe scheme cognitive (16 ore): Modelul conceptual. Evaluare si educare centrate pe scheme cognitive: identificarea tiparelor de viata disfunctionale. Identificarea si declansarea schemelor cognitive dezadaptative timpurii. Intelegerea originilor din copilarie si din adolescenta a schemelor cognitive. Identificarea stilurilor si reactiilor de coping. Integrarea componentelor, conceptualizarea cazului. Strategii cognitive. Strategii experientiale. Modificarea tiparului de comportament. Strategii terapeutice detaliate pentru scheme cognitive. Teorie si practica specifica.

VIII. Terapia integrativa in psihopatologia sexualitatii (16 ore):  Obiectul si istoricul psihosexologiei, cunoasterea particularitatilor comportamentale ale celor doua sexe. Disfunctii sexuale – diagnostic. Tulburari de identitate sexuala. Tratamentul psihologic in disfunctiile sexuale din perspectiva psihoterapiei integrative. Teorie si practica specifica.

  1. Psihoterapia pozitiva 1 (16 ore): Notiuni introductive in psihoterapia pozitiva. Etapele dezvoltarii umane si ale interactiunilor sociale din perspectiva psihoterapiei pozitive. Metacomunicarea in psihoterapia pozitiva: capacitatile actuale si modelul Balanta. Strategia celor cinci pasi ai tratamentului integral (observare-distantare, inventariere, incurajare situationala, verbalizare, largirea scopurilor). Cele noua teze ale psihoterapiei pozitive. Teorie si practica specifica.
  2. Integrarea conceptelor si practicii psihanalitice in psihoterapia holistic-integrativa: (16 ore): Istoricul psihanalizei. Concepte de baza in psihoterapia psihanalitica. Metodologie. Abordarea relationala. Psihodinamica dezvoltarii. Pulsiuni; mecanisme de relationare; mecanisme adaptative; mecanisme de aparare; rezistente si interpretarea rezistentei. Psihopatologie si psihodiagnostic psihanalitic. Transfer si contratransfer. Cadrul psihanalitic si functiile sale in procesul terapeutic. Teorie si practica specifica.
  3. Hipnoterapia – abordare integrativa (16 ore): Hipnoza clasica si hipnoza ericksoniana. Istoric si concepte de baza teoretice. Definire si caracteristici specifice fenomenului hipnotic. Teorii explicative ale hipnozei. Inductia hipnotica (evaluarea si pregatirea clientilor pentru hipnoza si testarea gradului de sugestibilitate). Tipuri de sugestii terapeutice. Teorie si practica specifica.

XII. Psihologie clinica 1 (16 ore): Istoric si delimitari conceptuale. Sanatate si boala, normalitate vs anormalitate. Paradigme in abordarile patogenezei. Importanta psihodiagnosticului in psihoterapia integrativa. Modelul bio-psiho-social. Abordarea clinica in psihologie. Metode si tehnici de evaluare. Preventia si psihologia sanatatii. Teorie si practica specifica.

XIII. Psihologie clinica 2 (16 ore): Raportul psihologic. Diagnosticul multiaxial. Metode folosite in vederea psihodiagnozei: observatia, interviul, anamneza, metoda biografica, convorbirea, teste, chestionare, probe proiective. Prezentari de caz: evaluare, psihodiagnostic, raport si proiect de interventie psihoterapeutica. Teorie si practica specifica.

XIV. Terapie cognitiv-comportamentala – abordare integrativa 1 (16 ore): Introducere in psihoterapia cognitiv-comportamentala. Recunoasterea distorsiunilor cognitive ale stilurilor de gandire. Categorii de convingeri/credinte irationale (modelul Albert Ellis). Structura demersului terapeutic cognitiv-comportamental. Psihoterapia rational-emotiva (REBT). Tehnici si aplicatii practice. Teorie si practica specifica.

  1. Psihoterapia traumei din perspectiva psihoterapiei integrative 1(16 ore): Introducere in psihoterapia traumei. Sanatate si psihotraumatizare psihica. Psihic si corp sanatos – caracteristici. Stres si trauma – diferentiere. Teoria lui Franz Ruppert. Procesul traumatic. Tipuri de trauma. Splitarea psihica in traumatizare. Procesul de vindecare. Teorie si practica specifica.

XVI. Teoria personalitatii din perspectiva analizei tranzactionale in abordarea integrative (16 ore): Modelul starilor Eu-lui. Modelul Sinelui. Functiile psihice ale adultului. Introiectul si fixatiile. Modelul nevoilor relationale. Modelul scenariului. Modelul transferului si contratransferului. Teorie si practica specifica.

XVII. Teoria metodelor (16 ore): Modalitati de integrare a tehnicilor si metodelor provenind din abordari psihoterapeutice diferite. Sintonizarea empatica, ancheta, implicarea. Functiile sintonizarii, tipuri de sintonizare si obtinerea sintonizarii. Ancheta – continut si proces de relatie: caracteristicile continuturilor, elemente fundamentale ale anchetei, „meniul” anchetei, ancheta si starile Eu-lui. Manifestari ale implicarii: „pasii” clientului, etape metodologice si „cheia” revizuita. Teorie si practica specifica.

XVIII. Psihosomatica – abordarea integrativa a perspectivei psihiatrice 1 (16 ore): Principii fundamentale ale abordarii psihosomatice. Tipuri de personalitate si boala. Conflicte emotionale cu rol perturbator asupra functiilor vegetative. Tulburari somatoforme DSM 5. Corelarea tratamentului medical cu interventia psihoterapeutica. Integrarea conceptelor psihosomatice. Teorie si practica specifica.

XIX. Terapie sistemica centrata pe emotii (16 ore): Teoria atasamentului si a iubirii adulte romantice. Harta procesului de interventie psihoterapeutica centrat pe emotii. Tehnici specifice de asamblare a emotiei din perspectiva EFT. Extensia modelului EFT in lucrul cu clientii individuali/familii. Teorie si practica specifica.

  1. Psihoterapia traumei in abordarea integrativa 2 (16 ore): Repere de lucru terapeutic. Interventii terapeutice generale. Psihoterapia (6 sedinte) contextual-modulara: stabilirea factorilor de risc, de vulnerabilitate, de protectie; stabilirea traumei/problemei centrale; harta anxietatii; stabilirea anxietatii centrale; identificarea si explorarea sursei anxietatii centrale, cognitii negative ce sustin/sunt conectate cu anxietatea centrala (identificare si transformare), modificarea/formarea comportamentelor, restructurarea fislosofiei de viata, refacerea si reorganizarea eu-lui si a stimei de sine. Teorie si practica specifica.

XXI. Mindfulness – abordare integrativa (16 ore): Semnificatia mindfulness-ului. Relatia terapeutica si integrarea mindfulness-ului in terapie, in vederea reducerii anxietatii si depresiei, a tulburarilor de dispozitie. Mindfulness-ul relational: pregatirea etica a terapeutului. Mindfulness, insight si terapia traumei. Neurobiologia mindfulness-ului. Teorie si practica specifica.

XXII. Abordarea integrativa in tulburarile emotional-afective (16 ore): Tulburarile afectivitatii – tulburarile dispozitiei (hipotimiile, hipertimiile). Factori etiopatogenetici. Tulburarea depresiva – evaluare, tipuri, riscuri, tratament si psihoterapie. Tulburarea anxioasa – forme si expresii ale anxietatii, atacuri de panica, fobii si obsesii, somatizari. Tulburarea afectiva bipolara. Aspecte psihoterapeutice integrative. Teorie si practica specifica.

XXIII. Abuz si violenta in familie (16 ore): Concepte de baza. Dinamica traumatologica. Tehnica time-out. Principii ale terapiei in violenta domestica. Teorie si practica specifica.

XXIV. Terapie cognitiv-comportamentala abordare integrativa 2 (16 ore): Stabilirea scopului terapiei. Dezvoltarea si utilizarea aliantei terapeutice. Conceptualizarea cognitiv-comportamentala a cazului. Structurarea terapiei – modalitati practice. Restructurarea cognitiva. Temele de casa. Incheierea terapiei si prevenirea recaderilor. Teorie si practica specifica.

XXV. Schimbarea in psihoterapie (16 ore): Psihoterapia ca relatie interpersonala si comportamentul psihoterapeutic. Situatia psihoterapeutica si aspecte ale relatiei psihoterapeut – client in psihoterapia integrativa. Analiza transferului si contratransferului. Rolul si personalitatea psihoterapeutului. Conceptul de rezistenta si aparare a clientului. Modelul „diamant”, evaluare, fixarea obiectivelor si scopului procesului psihoterapeutic. Teorie si practica specifica.

XXVI. Terapia narativa in abordarea integrativa (16 ore): Introducere in terapia narativa. Elemente de baza: externalizarea problemei, trasarea istoriei problemei, explorarea efectelor problemei, situarea in context si deconstructia problemei. Teorie si  practica specifica.

XXVII. Terapia Gestalt – abordare integrativa 1 (16 ore): Definirea conceptului „gestalt” si conceptualizare. Concepte de baza: adaptare creativa, aici si acum, figura si fond. Sinele ca proces (selfing). Sinele: conceptele de Se, Eu si personalitate. Continuumul constientizarii. Ciclul gestalt al experientei: formulari timpurii si dezvoltari ulterioare. Rezistente, intreruperi ale contactului, moderari ale contactului. Perturbari ale granitelor de contact. Introiectia. Retroflectia. Proiectia. Confluenta. Dimensiuni ale contactului. Teorie si practica specifica.

XXVIII. Psihoterapia pozitiva 2 (16 ore): Procesul de interactiune dintre terapeut si client – orientarea pe potentialul individual ca moment primar si cheie al vindecarii clientului. Principiile psihoterapiei pozitive: speranta, echilibru si ajutorare (imaginea modelului in 5 pasi). Concentrarea pe dezvoltare si viitor. Modelarea viitorului prin acceptarea circumstantelor prezentului. Principiul excentricitatii, individualitatii personalitatii. Viata nu este alcatuita din tipare. Teorie si practica specifica.

XXIX. Abordarea integrativa in tulburarile de personalitate (16 ore): Clasificarea tulburarilor de personalitate si ipostaze medicale ale acestora. Elemente de etiologie si etiopatogenie. Tabloul clinic al personalitatii borderline, strategii specifice de tratament si psihoterapie individuala. Rezistenta la terapie si colaborarea cu pacientul cu tulburare de personalitate. Defense, transfer. Modalitati de abordare a clientilor cu tulburari de personalitate. Teorie si practica specifica.

XXX. Abordarea integrativa in adictie (16 ore): Conceptul de adictie (addiction) si comportamentul adictiv. Perspectiva dinamica in adictie. Tipuri de adictie. Toxicomania. Criterii de diagnostic pentru intoxicatia cu o substanta (DSM 5). Strategii terapeutice in adictii si tipuri de terapii (cognitiv-comportamentala, structural-strategica, familiala). Interviul motivational. Teorie si practica specifica.

XXXI. Terapia Gestalt 2 (16 ore): Aspecte integrative. Tehnica paradoxala a schimbarii. Contact si rezistenta. Cele cinci abilitati: reactia, interrelationarea, autorecunoasterea, corporalizarea, experimentarea. Functiile de contact ale clientului. Explorarea campului, situatiei, ori a „spatiului vital” al clientului. Spatiul terapiei ca situatie prezenta „aici si acum”. Investigarea suporturilor clientului. Un cadru pentru provocare si experimentare. Teorie si practica specifica.

XXXII. Terapia copilului si adolescentului (16 ore): Evaluarea copilului si a adolescentului. Dificultati comportamentale, conduita si comportamentul. Relatia copil – parinte si psihopatologia derivata. Model de interventie pe ruta de viata, etapele dezvoltarii copilului, motivatia copilului si exercitii de lucru specifice. Teorie si practica specifica.

***Pe parcursul intregului proces de formare se efectueaza pe langa orele de instruire teoretica si practica si 120 de ore de dezvoltare  personala.

Dezvoltarea personala are loc in urmatoarea configuratie:

  • 120 de ore efectuate intre modulele de instruire teoretica si practica;
  • 90 de ore efectuate pe parcursul a doua tabere;
  • 50 de ore proces psihoterapeutic personal.

In cadrul formarii in psihoterapie integrativa organizata de Asociatia de Psihoterapie Integrativa si Psihologie Clinica se face:

Criterii de certificare ale Asociatiei de Psihoterapie Integrativa si Psihologie Clinica

1.Certificat pentru psihoterapeut sub supervizare – pentru a putea primi certificatul de psihoterapeut sub supervizare in psihoterapie integrativa este nevoie de:

  • prezenta 100% la modulele de dezvoltare personala (daca aveti absente, acestea trebuie recuperate cu un alt grup de formare);
  • in situatia in care ati parcurs orele de dezvoltare personala in cadrul unei alte asociatii de psihoterapie acreditate de catre Colegiul Psihologilor, va rugam sa aduceti de la asociatia respectiva dovada parcurgerii a 250 ore de dezvoltare personala;
  • prezenta 100% la modulele de formare; modulele absentate trebuie recuperate cu un alt grup de formare;
  • plata la zi a contributiei catre Asociatia de Psihoterapie Integrativa si Psihologie Clinica (100 lei pe/an);
  • eseul trimis prin email responsabilului de grup cu cel putin 2 saptamani inainte de data examenului;
  • temele de pe parcursul formarii desemnate de catre formatori sa fie efectuate la termenul propus de catre acestia;
  • participarea activa la seminariile de etapa si promovarea examenului scris si practic;

Observatii: in situatia in care criteriile de mai sus nu sunt intrunite in totalitate, puteti participa la examenul de trecere la treapta de psihoterapeut sub supervizare, insa nu veti primi certificarea decat la minimum o luna calendaristica, dupa ce veti indeplini toate criteriile de mai sus.

 
2.Certificatul pentru psihoterapeut autonom – pentru a putea primi certificatul de psihoterapeut autonom de orientare integrativa, este nevoie sa intruniti urmatoarele criterii:

  • prezenta 100% la modulele de supervizare
  • plata la zi a contributiei catre Asociatia de Psihoterapie Integrativa si Psihologie Clinica
  • doua studii de caz trimise prin email formatorilor cu 2 saptamani inainte de data examenului;
  • protocoale de supervizare pentru 10 cazuri supervizate
  • promovarea examenului

Criterii de certificare formatori si supervizori 
in cadrul Asociatiei de Psihoterapie Integrativa si Psihologie Clinica

Certificarea ca psihoterapeut formator si psihoterapeut supervizor in psihoterapie integrativa se obtine de catre psihoterapeutii specialist si principal in psihoterapie integrativa, conform urmatoarelor criterii:

  • activitate de co-supervizor la grup de supervizare (150 de ore)
  • 20 protocoale de cazuri supervizate
  • asistenta la grup de formare (500 de ore)
  • asistenta la grup de dezvoltare personala (250 ore)
  • sustinerea unui workshop supervizat cu durata de minimum 10 ore
  • activitate stiintifica si publicatii de specialitate
  • vechime de cel putin 5 ani in practicarea psihoterapiei (1500 de ore de practica psihoterapeutica cu clientii)
  • examen teoretic si practic