facebook

Cursuri de formare in psihoterapia integrativa si psihologia clinica

Curs de psihoterapie integrativa

Structura cursului cuprinde:
I.  2 ani si 10 luni – dezvoltare personala si formarea de baza in psihoterapie integrativa (total 790 ore)
II. 1 an si 2 luni – supervizare (150 ore)

Candidatii vor prezenta persoanei de contact (Felicia Ciobanu, tel.0722267796, e-mail: contact @ apipc.ro) un dosar care contine: copie buletin, copie diploma de absolvire a institutului de invatamant superior, scrisoare de motivatie, copie certificat de formare/specializare (daca a participat la alte formari). Dupa studierea dosarului va fi stabilita data si locatia pt interviu. Costul si modul de achitare va fi stipulat in contract.

Anii I, II si III (10 luni):

Observatie: la solicitarea personala sau la recomandarea formatorului orele de dezvoltare personala se pot suplimenta in cadru individual (maximum 30 ore).
Programul de dezvoltare personala, sub aspectul dezvoltarii abilitatilor de comunicare si relationare, precum si al autodescoperirii se desfasoara, de fapt, pe intreaga perioada a celor 4 ani de formare.

Formarea de baza (concepte teoretice si practica) cuprinde urmatoarele module (640 ore), la care se adauga 150 ore de dezvoltare personala:

1Psihoterapie integrativa (120 ore)
- Introducere in psihoterapia integrativa: Istoric. Definitie. Sensuri ale termenului "integrativ". Integrarea teoriilor: analiza tranzactionala, terapia orientata pe client, gestalt s.a.; integrarea diferitelor aspect divizate ale personalitatii. -Relatia psihoterapeutica: Contactul in relatie. Dezvoltarea sensului Sinelui in Contactul in relatie. Nevoile relationale. Transfer si contratransfer. Contactul terapeutic, aspecte deontologice ale relatiei terapeutice.
- Teoria motivatiei: Evolutia diferitelor scoli ( AT clasica, de tip bernian; AT a scolii de redecizie prin integrarea gestalt; scoala simbiozei a sotilor Schiff). Concepte de baza ale teoriei lui Berne, cele dezvoltate de R. Erskine. Trei tipuri de nevoi: stimuli, structura, relatie. Interconexiunea teoriilor motivatiei, perso-nalitatii si metodelor
- Teoria personalitatii: 8 modele interconexe: modelul contactului in relatie si al intreruperii contactului; modelul starilor Eului; modelul Sinelui (Diamantul); modelul functiilor psihice ale adultului; modelul introiectului si al fixatiilor; modelul nevoilor relationale; modelul scenariului; modelul transferului si contratransferului
- Sistemul Scenariului de Viata: mecanisme de aparare. Programarea parentala. Continutul scenariului. Manifestarile scenariului: decizii, iluzii, basme. Pozitiile de viata. Jocuri psihologice. Analiza Scenariului de Viata si renuntarea la el
- Teoria metodelor: Sintonizarea empatica, ancheta, implicarea. Functiile sintonizarii. Ancheta ca si continut si proces de relatie; elemente fundamentale ale anchetei; „meniul” anchetei; ancheta si Starile Eului. Manifestari ale implicarii; „pasii” clientului; faze metodologice; „cheia” revizuita.

2Terapie sistemica de cuplu si familie (80 ore)
- Concepte de baza ale terapiei sistemice: avantaje si dezavantaje terapie individuala vs. terapie de familie, sistem si terapie sistemica, setting si ipotetizare; presedinta si sedinta; aliante, triunghiuri, loialitati, psihogenograma
- Tehnici si plan de tratament : Tehnica blazonului, tehnica scalarii, tehnica „o zi obisnuita", plan cu detalii ale tabloului solutiilor, identificarea competentelor (flori terapeutice)
-  Relatii familiale deteriorate: Concepte de baza in deteriorarea relatiilor familiale: abuzsi violenta, consecinte psihologice ale psihotraumei, tulburarea de atasament, principii ale terapiei in violenta domestica
-  Introducere in terapia narativa: externalizarea problemei, trasarea istoriei problemei, explorarea efectelor problemei, situarea in context, deconstructia problemei; psihosinteza, exercitiu „analiza de rol"

3Psihologie generală (20 ore)
- Istoric si curente in psihologie. Concepte de baza.

4Psihodiagnostic şi evaluare clinică (20 ore)
- Metode folosite in vedera psihodiagnozei. Paradigme in abordarile patogenezei. Aplicarea de probe si interpretarea lor – exercitii practice.

5Psihologie clinică (20 ore)
- Elemente de psihopatologie a proceselor cognitive, emotional-afective, volitive, comportamentale si tulburari de personalitate. Consilierea si psihoterapia individuala si de grup in clinica psihiatrica si a bolilor somatice.

6Psihopatologie si nosografie psihiatrica (60 ore)
- tulburari afective
- tulburari anxioase
- tulburari de personalitate
- tulburari de comportament

7Psihosomatică (60 ore)
- Definire conceptului istoric. Tulburari somatoforme si boli psihosomatice.
- Psihoterapia integrativa in psihosomatica. Integrarea tehnicilor corporale in psihoterapia integrativa. Incursiune in tehnicile de psihocorectie centrate pe corp (Reich, Lowen, Feldenkrais, Alexander, Sh. Selver s.a.).

8Psihologia dezvoltării (60 ore)
- Psihologia copilului si a adolescentului
- tulburari comportamentale si evaluarea lor
- relatia copil-parinte si psihopatologia derivata
- interventii psihoterapeutice integrative in diferite etape ale vietii

9Psihanaliza (40 ore)
- Istoric
- Concepte de baza ale psihanalizei
- Studii de caz: abordare practica

10Terapia cognitiv – comportamentala si hipnoza (80 ore):
- psihologia cognitiv-comportamentala: istoric si teorii fundamentale
- psihoterapia cognitiv-comportamentala si psihoterapia rational-emotiva: exercitii practice
- hipnoza clasica, hipnoza clinica si ericksoniana: istoric, metodologie si exercitii practice

11Psihologia si psihoterapia pozitiva (40 ore)
- concepte teoretice si practice: exercitii

12Terapii scurte (20 ore)
- prezentare teoretica si practica

13Teoria si psihoterapia Gestaltista (20 ore)

Anii III si IV:

Supervizare – 150 ore in grup
Observatii: la solicitarea supervizatului sau la recomandarea supervizorului se pot adauga inca 50 ore, individual.
Supervizarea se desfasoara la nivelul grupului prin intalniri lunare de cate 10 ore, in care se urmareste consolidarea notiunilor teoretice si practice, precum si analiza situatiilor transferentiale si contratransferentiale in lucrul cu clientii. Se prezinta studii de caz analizate dupa modelul integrativ, urmarind aspectele:

      • Relatia terapeutica
      • Activarea resurselor pacientului/clientului
      • Analiza metodelor si tehnicilor folosite
      • Evaluarea eficientei terapeutice
      • Supervizarea este asigurata de catre supervizorii APIPC si de catre supervizorii apartinand Asociatiei Europene de Psihoterapie Integrativa.
Nivele de certificare in psihoterapia integrativa

La finalul celor 2 ani + 10 luni si in urma examenului de absolvire, se obtine certificarea in vederea obtinerii avizului de libera practica ca psihoterapeut sub supervizare, iar la finalul programului de formare se sustine certificarea in vederea obtinerii avizului de libera practica ca psihoterapeut autonom.
Celelalte nivele (psihoterapeut specialist, psihoterapeut principal) presupun certificarea de la Colegiul Psihologilor din Romania, in conditiile prevazute de Regulamentul Comisiei Clinice.
Etapa de psihoterapeut formator si supervizor presupune obtinerea in prealabil a avizului de libera practica ca psihoterapeut specialist din partea Colegiului Psihologilor din Romania.

Examene de trecere de la un nivel la altul


Dupa cele 640 de ore de formare teoretica si practica si parcurgerea celor 150 ore de dezvoltare personala se sustine un examen, pe baza bibliografiei si cursurilor, examen care consta in:
  1. Proba scrisa – test grila
  2. Proba orala + proba practica

Participarea la examen este conditionata de prezenta la cursuri (maximum 20% absente), iar certificatul de admis se acorda celor care au obtinut minim 75 din 100 puncte (la proba scrisa), iar la proba orala si practica obtin minim nota 8.

Pentru obtinerea certificarii in vederea dobandirii avizului de libera practica ca psihoterapeut autonom sunt necesare:
  • Participarea la cele 150 ore de supervizare de grup (in functie de caz se solicita orele in plus)
  • Practica ca psihoterapeut: minim 440 ore
  • Prezentarea in scris si oral a cel putin 2 studii de caz
Pentru psihoterapeut formator si supervizor, psihoterapeutii acreditati de Colegiul Psihologilor din Romania ca specialisti principali vor sustine:
  • Asistenta la grup de formare – teorie si aplicatii practice – 440 ore
  • Asistenta la grup de dezvoltare personala – 150 ore
  • Asistenta de co-supervizor la grup de supervizare – 90 ore
  • Activitate ca intervizor – 100 ore
  • Sustinerea unui examen teoretic
  • Sustinerea unui workshop cu durata de minim 10 ore
  • Prezentarea protocoalelor de co-supervizor si co-formator si al cel putin 10 protocoale de cazuri intervizate
  • Sustinerea lucrarii de dizertatie
©2013-2016 - Asociatia de Psihoterapie Integrativa si Psihologie Clinica (APIPC)